Over ons

Een rijke geschiedenis als autoschadespecialist

De Sent Waninge groep

 

Het familiebedrijf Sent Waninge kent een rijke geschiedenis, die reeds begon in 1912. In dat jaar werd de grondlegger van het bedrijf geboren: Sent Waninge. Eerst  was hij boer in Balkbrug totdat hij als soldaat moest dienen in het leger. Daarna richtte hij samen met zijn vrouw Aaltje Pinksterhuis een onderneming op, een café en tankstation in Rogat. Ook een kolenhandel maakte daar deel vanuit, waarbij er met name briquetten en kolen werden verkocht, brandstof voor de kachel.

Later werd er ook begonnen met het veetransport, van de boer naar de grote veemarkten in Nederland. Ook de melkpullen werden bij de verschillende boeren opgehaald. Eerst gebeurde dat met paard en wagen, enige tijd later deed de vrachtwagen langzaam zijn intree.

 

De derde generatie

 

Twee zoons en een schoonzoon namen het bedrijf over en gaandeweg groeide het transportdeel. De Drenthina Blikfabriek (later Thomassen en Drijver) was een grote en belangrijke partner en is dat door de jaren heen (eerst Impress en later Ardagh) ook altijd gebleven. Door groei, uitbreidingen en overnames ontstond een zelfstandig, kerngezond, modern en servicegericht familiebedrijf waar inmiddels de derde generatie Waninge aan het hoofd staat.

 

De Sent Waninge Groep

 

De Sent Waninge Groep is uitgegroeid tot een internationale onderneming in de logistieke dienstverlening. Onder meer het dealerschap van DAF, Volvo, Mercedes en Fiat werden gevoerd. Inmiddels werken er meer dan driehonderd medewerkers bij de Sent Waninge Groep. De groep is gegrondvest op drie verschillende kernactiviteiten: de transportondernemingen, de Truck Dealerbedrijven en het schadeherstelbedrijf, dat hieruit voortgekomen is.

 

Specialist in autoschade sinds 1974

 

In 1974 werd het schadeherstelbedrijf gevestigd aan de Franklinstraat maar hier groeide het bedrijf door de jaren heen uit haar jasje. Ook de spuitcabine van 10 meter werd op een gegeven moment te klein om alle vrachtwagencombinaties aan te kunnen. De vrachtwagens werden steeds langer en bovendien ook hoger. In 1998 verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie aan de Dieselstraat in Hoogeveen, waar in totaal zo’n twintig mensen werken aan schadeherstel voor: